هیئت فرهنگی مذهبی عشاق الشهداء

پیرو و فدایی امام سید علی خامنه ای رهبر عزیز و نایب صاحب العصر و زمان (عج)

هیئت فرهنگی مذهبی عشاق الشهداء

پیرو و فدایی امام سید علی خامنه ای رهبر عزیز و نایب صاحب العصر و زمان (عج)

نویسندگان
پیوندهای روزانه

۱ مطلب در اسفند ۱۳۸۸ ثبت شده است

پیامبر اسلام؛ منجی انسان و احیاگر اخلاق
خُلق «عظیم» پیامبر اسلام (ص) خارج از گنجایش ذهن ماست

 امام جماعت مسجد لرزاده تهران گفت: خداوند زمانی که نعمت‌های «غیر قابل شمارش» جهان را «قلیل» می‌داند، پس درک خلق «عظیم» پیامبر مکرم اسلام، خارج از گنجایش ذهن آدمی است.


حجت‌الاسلام امیر عباس اکبری با اشاره به متصف شدن رسول اکرم (ص) از سوی خداوند به صفت «خلق عظیم» گفت: از امیرالمؤمنین (ع) درباره اخلاق پیامبر سئوال کردند، حضرت فرمود: آیا می‌دانید چه چیز از من می‌خواهید؟ خداوند درباره او فرمود: «انک لعلی خلق عظیم»؛ این در حالی است که خداوند اهل مبالغه نیست.
وی با بیان اینکه خداوند راجع به نعمت‌های دنیا می‌فرماید: «ان تعدوا نعمت الله لاتحصوها» افزود: همین خداوند درباره نعمت‌های غیر قابل شمارش دنیا در جای دیگر می‌فرمایند: «قل متاع الدنیا قلیل» یعنی نعمت‌های غیرقابل شمارش دنیا قلیل است.
اکبری سپس نتیجه گرفت: این در حالی است که درباره خلق پیامبر (ص) از عبارت «عظیم» استفاده کرده و در جای دیگر نیز فرموده: «فبما رحمة من‌ الله لنت لهم» یعنی به واسطه رحمت الهی که به تو داده شده، مردم به سوی تو گرایش یافتند.
این کارشناس مسائل دینی همچنین با اشاره به آیه شریفه «لو کنت فظاً غلیظ القلب لانفضوا من حولک...» (نساء 159) «ای پیغمبر اگر خشن و بدخو بودی، از دور و گرداگرد تو خارج می‌شدند» گفت: یعنی علت گرایش به دین اسلام اخلاق پیغمبر مهربان بوده است.
وی با اشاره به خطبه‌های امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه که بیان کننده طبیعت، خلق‌‌وخو و فضیلت‌های پیامبر (ص) است گفت: در خطبه‌ یک، 94، 104، 107، 116 و دیگر خطبه‌ها، مفصل‌ در این مورد بحث شده است.
او علت متخلق بودن پیامبر به اخلاق حسنه را قرب ایشان به خداوند دانست و دراین باره افزود: هرچه انسان به خدا نزدیک‌تر شود بیشتر شبیه او و رتبه معنوی آن نزدیک به صفات خداوند می‌شود.
اکبری در ادامه افزود: امام رضا (ع) در حدیثی می‌فرماید: انسان «مؤمن» باید سه صفت داشته باشد تا این عنوان به او تعلق گیرد؛ «لایکون المؤمن مؤمناً اذا کان فیه ثلاث خصال: سنةٌ من ربه و سنةٌ من رسوله و سنةٌ من امامه؛ سنة من ربه فکتمان السرّ، سنه من رسوله فهو مداراةٌ الناس، و سنةٌ من ولیه فالصبر علی النوائب» یعنی سنت پوشانندگی خطا و گناه را از خدا، مدارای با مردم را از رسول خدا و صبر در سختی‌ها را از ولی خدا بیاموزد.
وی سپس افزود: جالب این است که هر سه این صفات در خداوند، رسول او و ولی او موجود است؛ اما این اوصاف، نشانه بروز این صفات در هریک از این‌هاست و نشان می‌دهد که بارزترین صفت در پیامبر (ص) مدارا با مردم بوده است.
این روحانی در بیان مصداق کاربردی این حدیث نیز گفت: اگر به ما که جایگاه ویژه اجتماعی و مذهبی نداریم، کسی در خیابان کنایه‌ای زده و یا اهانتی کند، برخورد بدی با او می‌کنیم و حال آنکه بر سر مبارک خاتم انبیاء، اشرف مخلوقات عالم، گل سرسبد خلقت و تمام عصاره عالم خلقت و انبیا، خاکستر می‌ریختند و ایشان نه تنها چیزی نمی‌گفت، بلکه بعد از چند روز وقتی این فرد نبود که این کار را تکرار کند، پیامبر رحمت، جویای حال او شد و به دیدن او ‌رفت؛ اما برخی از هم لباسی‌های ما در تهران از برخی اهانت‌های مردم ناراحتند، که البته من تاکنون اهانتی از مردم ندیده‌ام. در ضمن اگر چنین موردی هم باشد مگر این افراد چند درصد از مردم جامعه‌اند، در حالی که 95 درصد مردم به روحانیت احترام می‌گذارند.
وی سپس از ائمه جماعات خواست تا حریم‌های ایجاد شده بین خود و مردم را از بین ببرند و موانع ملاقات مردمی را هموار سازند، زیرا پیامبر با همه مردم دوست بود و احوال مردم را جویا می‌شد.
امام جماعت مسجد لرزاده تهران افزود: اگر امام جماعت به همه مردم روی خوش نشان دهد، بسیار نقش مؤثری خواهد داشت. در روایت داریم که امام جماعت قبل از نماز رو به مردم بنشیند و بعد از نماز هم بلافاصله رو به مردم کند، زیرا امام و مأموم باید یکدیگر را بشناسند.
وی در بیان دیگر ملزومات اخلاقی ائمه جماعات گفت: امام جماعت سلام همراه با خضوع و به دور از تکبر داشته باشد، حلم را همراه با علم کند، خود را هم سطح مردم قرار داده و ناملایمات آنها را بپذیرد.
اکبری از سلسله روحانیت خواست تا برخوردهای منفی مردم را نادیده بگیرند، زیرا این از مسائلی است که مردم را جذب می‌کند و راه بازگشت را برای آنها باز می‌گذارد.
  • سرباز بی سر