هیئت فرهنگی مذهبی عشاق الشهداء

پیرو و فدایی امام سید علی خامنه ای رهبر عزیز و نایب صاحب العصر و زمان (عج)

هیئت فرهنگی مذهبی عشاق الشهداء

پیرو و فدایی امام سید علی خامنه ای رهبر عزیز و نایب صاحب العصر و زمان (عج)

نویسندگان
پیوندهای روزانه



شهید دکتر مصطفی چمران درسال1311خورشیدی در خیابان 15خرداد تهران،محله سرپولک چشم به جهان گشود.

وی تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه انتصاریه،نزدیک پامنار،گذرانده و دوران متوسطه را در دارالفنون و البرز طی کرده است.به سال1332با رتبه 15در رشته الکترو مکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران پذیرفته شد.پس از فارغ التحصیلی در سال 1336یک سال را به تدریس در دانشکده فنی پرداخت.

او در تمام دوران دوران تحصیل شاگرد اول بود و از استاد خود مهدی بازرگان نمره بیست و دو (22)را در درس ترمودینامیک دریافت کرد.چمران در ریاضیات و هندسه،آنقدر توانا بود که حریفی نداشت.در درسهای آن روز رایانه آنالوگ که جزء مهمترین و سخت ترین درسها بود،شهید چمران نمره 20 گرفت.
عباس چمران برادر او آخرین رییس دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف قبل از انقلاب بود که پس از شهادت وی درگذشت ومهدی چمران برادر دیگر او رئیس شورای شهر تهران است.
وی از 15سالگی در جلسات تقسیر قرآن سید محمود علایی طلقانی در مسجد هدایت و در دروس فلسفه و منطق استاد مرتضی مطهری و نیز در جلسات دیگر شرکت داشت.
شهید چمران از نخستین اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران بود.در مبارزات سیاسی دوران مصدق از مجلس چهاردهم تا ملی شدن صنعت نفت شرکت فعال داشت.
وی در روز 16 آذر 1332در حمله گارد به دانشکده فنی دانشگاه تهران جزو معترضان به حضور نیکسون بود.وی با بورس شاگرد اولی در دانشگاه تهران برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در دوره های کارشناسی ارشد(رشته الکتریسیته) در دانشگاه تگزاس A&M و دکتری(رشته فیزیک پلاسما و الکترونیک)در دانشگاه برکلی تحصیل نمود.
شهید چمران در یکی از موسسات پژوهشی بزرگ آمریکایی به نام بل استخدام تا تیرماه 1344(1967)که به همراه دوستانش به خاورمیانه رفت، در این شرکت فعالیت داشت.
در آمریکا برای اولین بار انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا را پایه ریزی کرد و از موسسین انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در کالیفرنیا بود.
به دلیل این فعالیت ها بورس تحصیلی شاگرد ممتازی وی از سوی رژیم شاه قطع شد و از آن پس تا پایان دوره دکتری در دانشگاه برکلی به عنوان پژوهش یار (RA) مشغول به کار شد.در سال 1341(1962)،پس از فارغ التحصیل شدن با خانواده خود به نیو جرسی منتقل شد و با تدارک اعتراضات وبسیج دانشجویان در جلوی سازمان ملل نیویورک،جلوی کاخ سفید در واشنگتن و سایر کنسولگری ها در شهر های شیکاگو ،نیویورک،سانفرنسیسکو به اعترض به وضعیت سیاسی-اجتماعی ایران پرداخت.
پس از جنگ اعراب و رژیم غاصب صهیونیستی و شکست کشورهای عربی،به دلیل ایجاد فضای منفی گسترده علیه مسلمانان،تصمیم به خروج از آمریکا گرفته وبا سفر به خاور میانه در تحولات و مبارزات جهان اسلام،مستقیما شرکت می نماید.شهید چمران با اتمام تحصیلات و پس از تظاهرات پانزده خرداد، رهسپار مصر شده و به تاسیس اولین پایگاه آموزش جنگ های مسلحانه پرداخت.او به مدت دو سال، در زمان جمال عبدالناصر ،سخت ترین دوره های چریکی و پارتیزانی را آموخت و به انواع بهترین شاگرد این دوره شناخته شد.
در سال 1350امام موسی صدر در سفری به تهران ضمن ملاقات با مهدی بازرگان و گزارش خدمات در لبنان از تشکیل یک مدرسه در شهر صور خبر می دهد و از ایشان معرفی یک مهندس مجرب جهت اداره مدرسه را خواستار می شود.مهندس بازرگان،چمران را معرفی می نماید شهید چمران دوباره همه چیز را رها کرد و به سوی لبنان رهسپار می گردد.در مدیریت مدرسه صنعتی جبل عامل را به عهده می گیرد.محمد نصرالله عضو هیئت رئیسه جنبش اَمل درباره ی حضور دکتر مصطفی چمران در لبنان می گوید:((شهید چمران بر حسب خواست امام موسی صدر از مصر به لبنان آمد.همسر ایشان به همراه سه پسر و یک دختر نیز به لبنان آمدند.ام به دلیل عدم وجود مدرسه برای آنان خانواده چمران نتوانست در لبنان زندگی کند.او از همسرش جدا شد و خانواده اش را رها کردتا با خانواده فقراء زندگی کند.
جودش می گفت من خاک کفش های فقراء هستم.چمران در دل شیعیان لبنان جاودان است.امام موسی صدر وصیت کرد که همواره حرف شهید چمران اجرا شود.))
تاسیس پایگاه چریکی مستقل برای تعلیم مبارزان ایرانی در لبنان از دیگر اهداف شهید چمران بود.و به کمک امام موسی صدر، ((حرکه ال محرومین)) و سپس جناح نظامی آن،سازمان((اَمل)) را پایه گذاری کرد.از سال 1971که به جنوب لبنان آمده بود،کلاس هائی برای درس های ایدئولوژیک اسلامی به سبک انجمن اسلامی دانشجویان به راه انداخت.با پیروزی انقلاب در سال 1357، همراه با شماری از مبارزان ((اَمل))به ایران آمد و به توصیه ی امام خمینی(ره) در وطنش ماندگارشد و به تربیت اولین گروه از پاسداران انقلاب اسلامی در سعد آباد پرداخت.

در ناآرامی های کردستان برای مقابله احزاب کرد،به آن منطقه رفت که گروهی از زبده ترین تکاوران ارتش او را همراهی می کردند.آنها بجای آنکه با پیش قراولان دشمن مواجه شوند با هلکوپتر در قلب پایگاه دشمن فرود آمده و دشمن را تار و مار میکردند.اوج شهرت آقا مصطفی در شهر خونین پاوه بودکه همراه با تیمسار فلاحی،در زیر گلوله باران،خود را در محاصره افکند.ودر شهر فقط خانه پاسداران و پاسگاه ژاندارمری مقاوت می کردند.در این حادثه،با پخش پیام امام خمینی (ره) از رسانه ارتش و پاسداران را به پاوه فراخوانده بود،شورشیان پا به فرار گذاشتند.
با شروع انتخابات مجلس به عنوان نماینده مردم تهران وارد مجلس شد.
با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به جبهه جنگ عزیمت نمود وبه همراه امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب-ستاد جنگ های نامنظم را بنیان نهاد.
ایجاد واحد مهندسی فعال برای این ستاد یکی ازاین برنامه ها بودکه به کمک آن جاده های نظامی به سرعت درنقاط مختلف ساخته شد.ایجاد کانال به طول بیست کیلومتر وپر کردن آن با آب کارون که  عراقی ها را وادار به عقب نشینی کرد ودر نهایت مجبور به ایجاد سدی بزرگ در مقابل خود شدند.در سال 1359شهید چمران در نبردی که برای آزاد سازی سوسنگرد در گرفته بود مجروح گردید؛اوبا کامیونی که از دشمن غنیمت گرفته بود خود را به بیمارستان رساند وبستری شد؛اما بیش از یک شب در بیمارستان نماند و پس از آن به مقر ستاد جنگ های نامنظم رفت.
 
در تاریخ 31خرداد1360در خط مقدم نبرد،براثر اصابت ترکش خمپاره 60دشمن از ناحیه سر زخمی شد. کمک های اولیه بر روی او در بیمارستان سوسنگرد انجام گرفت وبا آمبولانس روانه اهولز شد؛ولی پیکر بی جان او به اهواز رسید وبه درجه رفیع شهادت نائل گردید.پیکر پاک شهید دکتر مصطفی چمران در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.




  • سرباز بی سر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی