مقاومت دلیرانه و هوشیارانه زنان ایرانى در برابر توطئه کشف حجاب
رسمیت یافتن کشف حجاب به دوره دیکتاتورى رضاخان باز مىگردد. او که به نام تجددگرایى، تضعیف ارزشهاى دینى را سرلوحه برنامههاى نوسازى فرهنگى خود قرار داده بود، طى اقداماتى، مخالفت عملى خود را با اسلام و فرهنگ و سنن اسلامى جامعه آغاز کرد.
کشف حجاب در ایران پدیدهاى ناشى از آشنایى با غرب و تجددخواهى افرادى است
که افکار و زندگىغربى را تجربه کرده بودند و مىکوشیدند زنان ایرانى را
نیز مانند زنان اروپایى بعد از رنسانس، بدون حجاب و نیمه عریان سازند و
البته لباس مردان را نیز تغییر دهند. درحالى که نخستین نشانههاى کشف حجاب
را مىتوان در دربار ناصرالدین شاه قاجار و سپس در محافل روشنفکرى مشاهده
نمود، رسمیت یافتن آن به دوره دیکتاتورى رضا شاه پهلوى باز مىگردد. او که
به نام تجددگرایى، تضعیف ارزشهاى دینى را سرلوحه برنامههاى نوسازى
فرهنگى خود قرار داده بود، طى اقداماتى، مخالفت عملى خود را با اسلام و
فرهنگ و سنن اسلامى جامعه آغاز کرد. از جمله این اقدامات مىتوان به حضور
روزافزون میسیونهاى مذهبى، تاسیس مدارس جدید، بازگشت اشرافزادگان
تحصیلکرده از فرنگ، تاسیس کانونها و انجمنهاى روشنفکرى، تغییر نظام
آموزشى، اجبارى کردن استفاده از کلاه شاپو، صدور قانون متحد الشکل نمودن
البسه، کشف حجاب بانوان، ترویج بىقیدى در میان زنان، جلوگیرى از حضور
زنان باحجاب در پارکها، سینماها، تئاترها، هتلها و سایر مراکز عمومى
و... اشاره نمود.
شاید بتوان قیام مسجد گوهرشاد مردم خراسان در سال 1314 هجرى شمسى را اولین رویداد مهم تاریخى در مورد مقابله ایرانیان با مدرنیته مستبدانه و در عین حال ظاهرى و سطحى عصر پهلوى دانست. رضاخان که با دیدار امانالله خان، پادشاه غربگراى افغانستان در تهران و ملاقات با آتاتورک در استانبول شدیدا تحت تاثیر ایدههاى غربگرایانه آنها قرار گرفته بود و از طرفى پایههاى حکومت خود را تثبیت شده مىدید، دست به انجام اقداماتى تجددمابانه زد که هرکدام از این اقدامات، فصل پرماجرایى از تاریخ ایران گردید. واقعه مسجد گوهرشاد که در پى اعتراض علما و مردم مشهد به مسأله کشف حجاب و لباس متحدالشکل و رواج بىبندوبارى در مجالس و محافل رسمى و بازداشت مرحوم آیتالله العظمى قمى توسط دولت پهلوى رخ داده بود، یادآور ددمنشى روسها در هجوم به آستان قدس رضوى (ع ) در سال 1330 قمرى بود. اگرچه نام شیخ محمدتقى بهلول با واقعه گوهرشاد گره خورده و نقش او در تهییج و تجمع مردم در درجه اول بود اما زمینههاى این قیام از قبل فراهم شده بود وعلماى مشهد در نشستها و جلسات خود، مقابله در مقابل اقدامات رضاخانى را هشدار داده بودند. سفر مرحوم آیتالله قمى به تهران براى مذاکره با رضاشاه که منجر به بازداشت او شده بود، در راستاى همین زمینهها و انگیزهها تلقى مىشود. به هر حال قیام مردم مشهد در مسجد گوهرشاد که چندین روز به طول انجامید، با کشتار ناجوانمردانه مردم و دستگیرى علماى طراز اول مشهد سرکوب گردید اما خاطره آن در ذهن تاریخى مردم ایران باقى ماند و ماهیت حکومت دستنشانده رضاخانى را براىمردم آشکار نمود. بدیهى است که دشمنان امروز با شدت بیشترى به دنبال بىتوجهى نسبت به حجاب در ایران اسلامى هستند پس دستگاههاى مسئول و مردم انقلابى باید این خطر فرهنگى را دفع نمایند.
شاید بتوان قیام مسجد گوهرشاد مردم خراسان در سال 1314 هجرى شمسى را اولین رویداد مهم تاریخى در مورد مقابله ایرانیان با مدرنیته مستبدانه و در عین حال ظاهرى و سطحى عصر پهلوى دانست. رضاخان که با دیدار امانالله خان، پادشاه غربگراى افغانستان در تهران و ملاقات با آتاتورک در استانبول شدیدا تحت تاثیر ایدههاى غربگرایانه آنها قرار گرفته بود و از طرفى پایههاى حکومت خود را تثبیت شده مىدید، دست به انجام اقداماتى تجددمابانه زد که هرکدام از این اقدامات، فصل پرماجرایى از تاریخ ایران گردید. واقعه مسجد گوهرشاد که در پى اعتراض علما و مردم مشهد به مسأله کشف حجاب و لباس متحدالشکل و رواج بىبندوبارى در مجالس و محافل رسمى و بازداشت مرحوم آیتالله العظمى قمى توسط دولت پهلوى رخ داده بود، یادآور ددمنشى روسها در هجوم به آستان قدس رضوى (ع ) در سال 1330 قمرى بود. اگرچه نام شیخ محمدتقى بهلول با واقعه گوهرشاد گره خورده و نقش او در تهییج و تجمع مردم در درجه اول بود اما زمینههاى این قیام از قبل فراهم شده بود وعلماى مشهد در نشستها و جلسات خود، مقابله در مقابل اقدامات رضاخانى را هشدار داده بودند. سفر مرحوم آیتالله قمى به تهران براى مذاکره با رضاشاه که منجر به بازداشت او شده بود، در راستاى همین زمینهها و انگیزهها تلقى مىشود. به هر حال قیام مردم مشهد در مسجد گوهرشاد که چندین روز به طول انجامید، با کشتار ناجوانمردانه مردم و دستگیرى علماى طراز اول مشهد سرکوب گردید اما خاطره آن در ذهن تاریخى مردم ایران باقى ماند و ماهیت حکومت دستنشانده رضاخانى را براىمردم آشکار نمود. بدیهى است که دشمنان امروز با شدت بیشترى به دنبال بىتوجهى نسبت به حجاب در ایران اسلامى هستند پس دستگاههاى مسئول و مردم انقلابى باید این خطر فرهنگى را دفع نمایند.